Viac ako 7 rokov pracoval pre spoločnosť, ktorá sa zaoberá navrhovaním, výrobou a predajom športového oblečenia v Európe. Ponuka z Möbelixu prišla nečakane. Čo na seba prezradil nový vedúci marketingu, Marek Šulc, sa dozviete v tomto príspevku.
Poďme hneď na úvod vyložiť karty na stôl. Vaše meno je Marek Šulc. Máte niečo spoločné s konateľom spoločnosti pánom Jiřím Šulcom?
S touto otázkou sa stretávam často. Nie sme rodina, je to zhoda mien. Jiřího Šulca si úprimne vážim a priznávam, že či chcem alebo nie, to meno je pre mňa určitý záväzok.
Na pozícii vedúceho marketingu pôsobíte od 1. októbra 2021. Čo Vás do Möbelixu priviedlo?
Viac ako sedem rokov som bol oddaný športu. Pracoval som pre spoločnosť, ktorá sa zaoberala navrhovaním, výrobou a predajom športového oblečenia v Európe. Ponuka z Möbelixu prišla celkom nečakane.
Šport a nábytok sú dva úplne rozdielne segmenty. Prečo ste s ponukou súhlasili?
Dôvodov je viac. Marketing som vyštudoval a pohybujem sa v ňom celý môj profesijný život. Po rokoch v jednej firme som jednoducho vypočul novú výzvu. Športový segment mi dal veľa po hodnotovej aj osobnej stránke. Spoznal som nové postupy, iný životný štýl, stretol sa s kolegami z Európy i Ázie. Prešiel som celý marketingový reťazec, ktorý vychádza z potreby zákazníka, cez nápad, návrh, realizáciu, výrobu, marketing a predaj.
Ja zmenu vnímam ako pozitívny spôsob pokračovania. Okamih, kedy opäť zbystrím zmysly a aktivujem osobnostné aj pracovné senzory.
Čo je pre Vás aktuálne najväčšou výzvou?
Myslím, že vždy je možné robiť veci inak a lepšie. Chcem dokázať, že moje skúsenosti posunú Möbelix zase o kus ďalej. Zároveň je to pre mňa veľká škola. Človek sa stále učí. Kto tvrdí, že je profík a všetko vie, došiel do cieľa. Ja sa učím neustále. Od každého kolegu, ktorého som stretol aj s ktorým pracujem dnes. To je moje nastavenie. Chcem sa učiť a spájať skúsenosti s odbornosťou.
Je niečo, čo Vás po príchode prekvapilo?
Nastavenie môjho počítača trvalo neskutočne dlho. (smiech) Na ostatné veci som bol relatívne pripravený. Musím povedať, že môj predchodca Jerguš Holeczy odovzdal pozíciu ako gentleman. A to si cením. Posunul mi potrebné informácie a na zmenu pripravil aj kolektív.
Ako sa v Möbelixe cítite?
Teší ma, že ma kolegovia prijali. Či už tu na oddelení, v centrále všeobecne alebo vo Welse.
Tím marketingu sa k zmene vedenia a môjmu príchodu postavil veľmi otvorene. Za takéto prijatie som im úprimne poďakoval.
V čom ste silný v rámci marketingovej sféry?
Vedenie marketingu nie je o silných stránkach. Myslím si, že človek pracujúci na mojej pozícii, musí byť tak trochu od všetkého niečo. Skôr ide o to, aby dokázal spájať špecializovaných marketérov do celkov tak, aby fungovali procesy. Klasický marketing sa presúva do technológií, kde zmeny prebiehajú veľmi intenzívne. Tu napríklad ja osobne cítim deficit. V Möbelixe sa spoliehame na off-linový marketing, s prepojením na on-line. Pre účinný e-commerce je potrebné nové nastavenie mysle. E-commerce v dobe pandémie veľmi vzrástol a stal sa odbytovým kanálom, ktorý je silným zdrojom obratov. Zároveň má svoje špecifiká, ktoré z neho robia veľkú výzvu.
Ktorá z rolí: kreatívec, manažér, technik je vám najbližšie?
Zo všetkého trochu. Mám radosť z každej kreatívnej výzvy a som nadšencom manažovania rôznych situácií. V úlohe vedúceho sa človek čistej kreativity vedome vzdá, aby mohol riadiť iné veci. Kreativita ale nie je len o tom, napísať článok alebo vytvoriť vizuál. Manažovanie je tiež kreatívna činnosť, pretože pracujete s úlohami, procesmi i ľuďmi a vytvárate tak hmatateľný výsledok. Čo sa týka IT technológií, tam mám ako manažér jasne stanovené hranice, za ktoré sa nepúšťam. Všetci nemôžu robiť všetko, preto je dobré vedieť, kedy prenechať vec odborníkom.
Čo sa zmenilo počas vášho pôsobenia?
Myslím, že hovoriť o akýchkoľvek zmenách je predčasné. Na to som tu krátko. Ambície na zmeny určite mám. Zatiaľ ale prijímam informácie, triedim a snažím sa ich vyhodnocovať. Prvým významným projektom bolo otvorenie compactu Prievidza a pobočky Bratislava Bory.
Dokážete už teraz povedať, akým smerom sa bude marketing Möbelixu CZ/SK uberať?
Budeme posúvať komunikáciu za hranicu nábytku ako takého. Nechceme iba inšpirovať nábytkom, smerujeme do životného štýlu. Zaujímame sa o to, ako ľudia žijú, kedy sú spokojní a kedy nie, ako trávia voľný čas. Za všetkým stojí myšlienka, že nepredávame nábytok, ale zážitok z bývania. Budeme sa venovať storytellingu, teda rozprávaniu príbehov. Na scénu prichádza papagáj a jeho humorné spolužitie s mužom, ktorý prechádza rôznymi situáciami. Papagáj je výrazným prvkom, ktorý upúta pozornosť a odlíši nás na trhu.
Máte Vy osobne nejaké ciele?
Tie sa budú meniť s pribúdajúcim časom. Už teraz ale viem, že chcem raziť cestu dôslednej spolupráce s ostatnými oddeleniami. Mojím cieľom je zabezpečiť, aby tí, ktorí informácie potrebujú, ich dostali včas a v dostatočnej kvalite. Myslím tým nielen pobočky, ale aj centrálne oddelenie. Tým chcem prispieť k udržaniu dynamiky, ktorú Möbelix CZ/SK bezpochyby má.
Osobne sa teším, keď navštívim všetky pobočky, pretože práve tam sa deje kontakt so zákazníkom.
Kvôli covidu to zatiaľ žiaľ nešlo. Rád by som udržiaval intenzívny kontakt s nákupom a rovnako tak s regionálnymi vedúcimi. Musím povedať, že ich optimistický pohľad a dynamika, s ktorou pracujú, mi veľmi imponujú.
Čo robíte, keď nepracujete?
Som športový nadšenec. Venujem sa rôznym športom, skúšam stále niečo nové. Bicykel, plávanie, behanie, hokej, skialp atď. Keď sa mi nejaká aktivita zapáči, zapojím ju do môjho športového arzenálu. Čítam rôzne knihy, klasiku, biografiu, cez scifi až po historickú literatúru. Fascinuje ma, ako sa dajú jednotlivé veci prepojiť. Som skrátka „hybridný“ typ človeka a to sa pripisuje ako do mojich voľnočasových aktivít, tak do prístupu k práci.